Er det trygt med helårsdekk?

Bilkollektivet har benyttet helårsdekk på deler av flåten siden våren 2022. Alle bilene som har helårsdekk er merket med dette i Appen. Vi har gode erfaringer med disse dekkene, og har ikke observert noen økning i skader eller veihjelpsoppdrag som følge av dårlig veigrep i disse årene. Dette harmonerer også med erfaringer til vår søsterorganisasjon, Mobility i Sveits, som startet med helårsdekk på sine drøyt 3.000 biler et par år før oss.

Både vi og Mobility har gjort tester på bane, og sammenliknet flere ulike helårsdekk mot dedikerte sesongdekk. Resultatene viser at helårsdekk ikke nødvendigvis er like bra som dedikerte sesongdekk på alle føreforhold. Men vi opplever at forskjellene er veldig små, og at det også er forhold hvor helårsdekkene er bedre enn alternativene. I mange tilfeller er det også større forskjeller mellom dekk av samme type fra forskjellige produsenter, enn mellom vinterdekk og helårsdekk.

Det er lett å finne uttalelser om at helårsdekk er uegnet og farlig, men det er vanskelig å finne tester og data som underbygger påstandene. Vi har gjentatte ganger utfordret NAF og flere i bransjen til å teste sammen med oss. Det er de imidlertid ikke interessert i. Vi sitter dermed igjen med et bilde av at det er store økonomiske interesser og lite konkret kunnskap.
Opppsummering:
  • Vinterdekksesongen blir veldig lang (før høstferie til over påske) og vinteren er kort. Bilene kjører dermed mest på føre hvor helårsdekk er best egnet.
  • Tester og erfaringer er gode. Det er ikke observert økt skadefrekvens eller veihjelpsoppdrag på biler med helårsdekk.
  • Helårsdekkene er blitt veldig gode, bilene har fått mye bedre teknologi og vinteregenskaper, klimaet er blitt mildere
Vår mening er at helårsdekk er et trygt valg, og at våre biler er trygge å bruke hele året. Det viktigste du kan gjøre er å avpasse farten etter forholdene, og legge inn ekstra sikkerhetsmargin når det trengs.
Morten Munch-Olsen Daglig leder

Kommentarer

  • Hei!

    Perfekt timing på posten. Jeg satt og tenkte på dette selv tidligere i dag, og jeg lurer derfor på:

    Hvordan er det med bruk av snøkjetting på bilene som har All-Season-Tires som f.eks Tesla 3 / Y?

    Jeg planlegger ikke å kjøre over vidda, men dersom det skulle komme kraftig snøfall eller liknende på vegen til Norefjell f.eks?


    Alexander
  • Det går helt sikkert an å argumentere for at heilårsdekk er bra på nokre føre. Spørsmålet er om dette er eit kompromiss mellom økonomi og sikkerheit frå Bilkollektivet si side? Det fins ikkje så mange artiklar eller forsking som tilseier at heilårsdekk er like bra på vinterføre som tradisjonelle vinterdekk. Kam Norge samanliknast med Sveits på dette området? Kvifor har då Bilkollektivet utstyrt nokre bilar med vinterdekk om dette er tilfellet. Eit anna moment er om desse dekka er nye eller blir brukt heile sesongen? Dette medfører at dekka blir meir slitt og gummien hard. Det kan hende at nye heilårsdekk frå anerkjente merker er like bra eller betre enn dei dårlegaste vinterdekka. Spørsmålet er om dei kan måle seg med dei beste vinterdekka på tradisjonelt vinterføre? Mitt inntrykk er at dei fleste som har bil i Norge byter til vinter- eller piggdekk på vinteren. Heilårsdekk fungerer kanskje bra i byen, men viss du skal over fjellet med familien så er dert grunn til å spørje seg sjølv om det er det beste og tryggaste valget. For min eigen del så ville eg ikkje anbefalt det. Til det er motargumenta for mange og kunnskapsgrunnlaget for dårleg. Håper at Bilkollektivet tar ein ny gjennomgang der ein vurderer om dette fortsatt er det beste for medlemmene som skal leige bil på ein trygg måte året rundt.

    Kilde GPT4:
    Nei, helårsdekk er ikke anbefalt på vinterføre i Norge. Helårsdekk er et kompromiss mellom sommerdekk og vinterdekk, og de mister de beste egenskapene for hver sesongAd1. Det er viktig å bruke dekk som er tilpasset de norske vinterforholdene, som ofte innebærer snø og is. Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre, og dekkene må ha minimum 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag2. Vinterdekktest viser at mellom-europeiske vinterdekk og helårsdekk som er EU-godkjent til vinterbruk, er ikke anbefalt for bruk i Norden3. Det er derfor best å bruke dedikerte vinterdekk for å sikre tilstrekkelig veggrep og sikkerhet på veiene.

    Ronny Øye
  • Ronny Øye
  • Ronny Øye
  • Hei og takk for henvendelsen din. Jeg skal svare på noen av spørsmålene dine under
    • Av praktiske årsaker er det kun selveide biler som har helårsdekk. Bilene vi har leaset ble levert med to hjulsett og har derfor sommer- og vinterdekk.
    • Det er enkelt å argumentere for at dekk som er spesialtilpasset et spesifikt føre nok vil fungere bedre på dette enn mange andre dekk (tenk piggdekk for eksempel). Samtidig er det få gode tester. Vi har derfor gjort våre egne tester og vurderinger som beskrevet ovenfor.
    • Vi bytter dekk når disse er slitt. Det gjelder uansett om det er sommer-, vinter- eller helårsdekk.
    Morten Munch-Olsen Daglig leder

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.