Alle bilene har ladekabel som hører til bilen. Denne plugger du ut og legger i bagasjerommet når du henter bilen, og plugger inn igjen når du leverer.
Må du lade underveis, kan du benytte hurtiglading fra de ulike ladeoperatørene som tilbyr dette. Du kan registrere deg i operatørenes apper med ditt bankkort og velge å benytte app eller RFID brikke for å aktivere lading. All lading underveis må du selv dekke kostnadene for, mens lading på bilens faste parkeringsplass er inkludert i leieprisen.
Du kan hurtiglade både Tesla og andre bilmerker på ladenettverkene under ved å benytte følgende fremgangsmåte:
Tesla-app
For andre elbiltyper enn tesla benyttes metoden under for å starte lading i Tesla sitt ladenettverk:
Velg «Lad din ikke-Tesla» og finn Supercharger-stedet.
Legg til betalingsmåte, plugg inn bilen, velg en ladestolpe og trykk «Start lading».
Velg «Stopp lading» for å avslutte ladeøkten.
Merk: (Om du kjører en av Bilkollektivets Teslaer vil bilen automatisk begynne lading når du kobler i lader. Kostnad for hurtiglading vil viderefaktureres med fakturagebyr )
Circle K ladeapp: Circle k Charge fungerer i hele Skandinavia og kan benyttes på tvers av landegrenser. I appens ladekart får du oversikt over tilgjengelige ladestasjoner fra Circle K, Ionity og Mer. Her er en lenke med mer informasjon om Circle K Charge
Det er ikke noen ordning for refusjon dersom en bil skulle bli levert med mer strøm enn ved henting. I de aller fleste tilfeller vil bilen hentes fulladet og det vil da heller ikke bli fakturert for differansen mellom ladenivå ved henting og retur. Da lading på bilens faste oppstillingsplass er inkludert, er det heller ikke nødvendig å lade opp biler før retur til bilens faste ladeplass.
I «ekstreme» tilfeller (der bilen f.eks er tom ved henting og det første man må gjøre er å kjøre til en ladestasjon for å lade, vil vi selvfølgelig kunne benytte skjønn)
OK, men i mitt tilfelle står dette om bilen jeg skal hente i ettermiddag:
"Tesla Model Y (Uten fast ladeplass, må lades før levering) (min 50 %)"
Det betyr jo at eneste mulighet for å lade bilen er på ekstern hurtiglader og må dekkes av meg. Og at denne ordningen er veldig ufleksibel, hvis jeg må passe på å levere tilbake bilen med akkurat samme ladenivå. (For ikke å gå i minus, eller for den saks skyld i pluss, som heller ikke er riktig.)
Nå reserverte jeg for så vidt denne bilen FØR e-post kom om at hurtiglading fjernes fra kilometerprisen. Så i akkurat dette tilfellet kan jeg så vidt jeg forstår fullade bilen, betale selv og be om refusjon?
Men for fremtidige refusjoner er det jo greit å vite hvordan man skal forholde seg til elbiler uten ladeplass.
Som alltid er det vilkår på reservasjonstidspunktet som gjelder. Selv om du har booket med gamle vilkår og priser, kan du dessverre ikke kunne benytte Bilkollektivets ladebrikker fremover. Men du kan legge ut for lading og få beløpet refundert i form av en rabattkode. Send oss en epost med følgende:
Registreringsnummer
Dato for reservasjon
Kvittering for utlegg (spesifisert med kWh).
Lading på bilens faste plass er fremdeles inkludert, og vi vil fortsatt etterstrebe å få ladeplasser til alle elbilene. Inntil videre må elbiler som står på plasser uten fast ladeplass returneres med minimum 50% strøm.
Jeg forstår at noe må endres for å holde kostnadsfordelingen rettferdig, men dette er en forringelse av funksjonalitet. Dette gjør det mindre attraktivt å leie elbil og undergraver målet om å gå over til 100 % elektrisk flåte. Siden alle brukere nå må gå tilbake til å håndtere forskjellige apper og kodebrikke for lading (i stedet for det enkle Circle K-kortet i bensinbilene) og fjerner bekvemmeligheten til Tesla superchargere.
Dessuten skaper dette en urettferdig forskjell mellom bilene med fast ladeplass og de uten, som Thomas påpeker. En leietaker av en bil uten fast ladepunkt må nå alltid betale for strømmen selv (siden de fleste nå vil prøve å levere tilbake de bilene med nøyaktig 50% batteri), mens de med fast ladepunkt får strømmen gratis for samme kilometerpris.
Ville det ikke vært bedre å lage ulike kilometerpriser for biler med og uten faste faste ladepunkter? Og introduser samme system for hurtiglading som ble gjort med bompenger (automatisk etterfakturering)?
Vi er klar over at det som bruker kan virke komplekst å selv forholde seg til ulike apper, brikker og betalingsløsninger ved lading underveis. Allikevel tror vi at man som bruker ikke vil være nødt til å være registrert hos «alle» de forskjellige ladeoperatørene slik som Bilkollektivet har vært. Så fort en er registrert hos en av aktørene er skal det heller ikke mer enn et trykk i app eller en lesing av rfid brikke til for å starte ladeøkten.
At vi fremdeles har enkelte elbiler som ikke har fast ladeplass forstår vi at kan virke urettferdig. Som nevnt er vårt mål å innen kort tid kun tilby elbiler fra faste oppstillingsplasser, da vi ser utfordringene dette kan medføre. Inntil videre må man på bilene uten fast ladeplass betale for lading slik at bilen leveres med minimum 50% som ved uthenting.
Å utvikle et system som automatisk skulle viderefakturert lading hos de forskjellige ladeoperatørene som benyttes i dag ville vært en kompleks prosess med integrasjon av mange operatører og forskjellige systemer. For det første ville dette tatt lang tid å få på plass og det ville kostet oss i utviklingskostnader. Vi har derfor landet på at fordelene ved å nå fjerne hurtiglading fra bompengene veier opp for ulempene. Dette sett både fra et brukerperspektiv og administrativt.
Dere trenger strengt tatt ikke svare på dette, men jeg ville bare uttrykke at jeg i likhet med Robin syns dette gjør det langt mindre attraktivt å velge Bilkollektivets elbiler. Som er synd, i og med at jeg først og fremst har holdt på med det med tanke på klima og miljø.
For min del blir det i alle fall uaktuelt heretter å leie elbiler uten ladeplass. Og denne ordningen gjør det langt mindre fristende å leie Tesla, siden halve poenget med disse er den sømløse ladingen på Superchargerne.
Jeg håper denne ordningen reverses. Eventuelt at det kan innføres en inkrementelt økende kilometerpris ved lange reiser (som kan dekke opp for unormalt høy hurtiglading).
Hvorfor melde dere ikke da tesla lade stationer er i de flerste tilfeller er billigere en andere selv om men kan forvente 50 kr faktur gebur når men lade med Tesla ladere. Hvorfor er code brikker og pas forset i billen. Og sta det forset i appen da du trenge kode for å lade billen. De ble helt uklart hvordan lade av billen skal kjer. På Circle er prise nå 8,9 kr og tesla som sende reigning til Bilkollektivet er det 5,5kr./Kw Kanskje er det for dere helt klart, men når men rente en bill er alt helt nytt og med to forskjellige forklaringer hjelper det ikke å forstå lading av billen.
Det kan godt tenkes at Tesla sine ladere er rimeligere enn andre tilbydere. Dette er priser som kan variere og vi tenker det kan være lurt at man selv undersøker hvor det kan være rimeligst/praktisk å gjennomføre lading.
I appen kan du se en pin-kode for bilens circle k kort som du fremdeles kan benytte for å vaske bilen og kjøpe vindusspylervæske etc med. I noen biler har vi ladebrikke liggende for å kunne starte lading på bilens faste parkeringsplass hvor lading er inkludert. I noen biler kan det være at vi rett og slett ikke har fått tatt ut brikken enda.
Hei, Jeg skal hente en Opel Corsa e nå. Det vedlagte bildet viser hva som står om lading i BK-appen per nå. Jeg blir usikker når jeg leser dette - er lading av elbiler underveis i leieforholdet inkludert i kilometerprisen, eller ikke? Hva menes med "aksepterte stasjoner", og hvordan får jeg oversikt over disse?
Bilkollektivet har en avtale med Circle k for fylling av bensin/diesel for biler som benytter dette samt for vask og kjøp av spylervæske for alle biltyper.
For elbiler ser vi at denne teksten er misvisende (dette skyldes en nylig endring fra å ha lading inkludert til at dette nå må dekkes av bruker. Vi jobber medutvikler av appen for å få endret hvordan dette vises på elbiler.
Circle k kort kan i Elbiler kun benyttes til vask og kjøp av spylervæske. Lading underveis må du som bruker av bilen stå for selv. Les mer om dette her.
Må seie meg einig med Thomas i at mykje av poenget med Tesla og deira Supercharger-nettverk er at ein slepp å forholde seg til ein jungel av appar frå forskjellige leverandørar. Det er heller ikkje alle Supercharger-lokasjoner som er tilgjengelege for "ikke-Tesla" via app.
Difor lurer eg på: om ein benyttar seg av Supercharger-nettverket som før (utan app), belastar de fakturagebyret éin gang for heile reservasjonen, eller for kvart individuelle ladestopp?
Om det er førstnemnde er det antageleg verdt det på langtur.
Det stemmer. I dag faktureres lading natt til tirsdag og natt til fredag.
Alle våre biler er levert med Schuko lader, som skal ligge i bilene. Om noen har fjernet den fra bilen uten å legge den tilbake, kan det selvfølgelig også tenkes at den mangler i enkelte biler. Vi vil ikke nødvendigvis erstatte en slik kabel hver gang den forsvinner grunnet kostnadene knyttet til dette opp mot nødvendigheten av å ha en slik kabel i bilen. Schuko-kabelen skal i utgangspunktet ikke benyttes for planlagt lading av elbil og kalles derfor gjerne nødlader. Alle biler skal ha vanlig ladekabel (type 2) for lading fra fastmontert hjemmelader eller offentlig ladepunkt.
Dessverre kan vi ikke garantere at du alltid kommer til fulladet bil ved start av din reservasjon. Det vil ikke være krav om å levere tilbake bilen på ladeplass med mer strøm enn når du hentet den ut. Du vil dermed ikke være nødt til å betale for mer strøm enn du benytter deg av selv underveis i leieforholdet.
Allikevel vil du stort sett kunne hente ut våre elbiler med så og si fulladet batteri.
Vi er enige i at det selvfølgelig er hyggeligere å hente ut en bil jo mer strøm den har. Heldigvis vil elbilene stort sett alltid ha mer strøm enn dette når de hentes ut. Allikevel ser vi ingen grunn til å kreve at man hurtiglader en bil før leverering f.eks kl 23 på kvelden når bilen har en ladeplass og kan lade gjennom natten.
Dette er årsaken til at vi ikke har satt noe krav om ladenivå av levering av elbil som har fast ladeplass.
Må du lade underveis, kan du benytte hurtiglading fra de ulike ladeoperatørene som tilbyr dette. Du kan registrere deg i operatørenes apper med ditt bankkort og velge å benytte app eller RFID brikke for å aktivere lading. All lading underveis må du selv dekke kostnadene for, mens lading på bilens faste parkeringsplass er inkludert i leieprisen.
Du kan hurtiglade både Tesla og andre bilmerker på ladenettverkene under ved å benytte følgende fremgangsmåte:
Tesla-app
- For andre elbiltyper enn tesla benyttes metoden under for å starte lading i Tesla sitt ladenettverk:
- Last ned Tesla-appen (versjon 4.2.3 eller høyere) for iOS eller Android, og opprett en Tesla-konto.
- Velg «Lad din ikke-Tesla» og finn Supercharger-stedet.
- Legg til betalingsmåte, plugg inn bilen, velg en ladestolpe og trykk «Start lading».
- Velg «Stopp lading» for å avslutte ladeøkten.
- Merk: (Om du kjører en av Bilkollektivets Teslaer vil bilen automatisk begynne lading når du kobler i lader. Kostnad for hurtiglading vil viderefaktureres med fakturagebyr )
Circle K ladeapp:Circle k Charge fungerer i hele Skandinavia og kan benyttes på tvers av landegrenser. I appens ladekart får du oversikt over tilgjengelige ladestasjoner fra Circle K, Ionity og Mer.
Her er en lenke med mer informasjon om Circle K Charge
Fortum Charge & Drive
Informasjon om Fortum Charge & Drive sin ladeapp og ladenettverk finner du her.
Du kan også lese mer om elbil, lading og hurtiglading på Norsk elbilforenings hjemmesider:
blandt annet om Lading av elbil underveis
Det er ikke noen ordning for refusjon dersom en bil skulle bli levert med mer strøm enn ved henting. I de aller fleste tilfeller vil bilen hentes fulladet og det vil da heller ikke bli fakturert for differansen mellom ladenivå ved henting og retur. Da lading på bilens faste oppstillingsplass er inkludert, er det heller ikke nødvendig å lade opp biler før retur til bilens faste ladeplass.
I «ekstreme» tilfeller (der bilen f.eks er tom ved henting og det første man må gjøre er å kjøre til en ladestasjon for å lade, vil vi selvfølgelig kunne benytte skjønn)
"Tesla Model Y (Uten fast ladeplass, må lades før levering) (min 50 %)"
Det betyr jo at eneste mulighet for å lade bilen er på ekstern hurtiglader og må dekkes av meg. Og at denne ordningen er veldig ufleksibel, hvis jeg må passe på å levere tilbake bilen med akkurat samme ladenivå. (For ikke å gå i minus, eller for den saks skyld i pluss, som heller ikke er riktig.)
Nå reserverte jeg for så vidt denne bilen FØR e-post kom om at hurtiglading fjernes fra kilometerprisen. Så i akkurat dette tilfellet kan jeg så vidt jeg forstår fullade bilen, betale selv og be om refusjon?
Men for fremtidige refusjoner er det jo greit å vite hvordan man skal forholde seg til elbiler uten ladeplass.
- Registreringsnummer
- Dato for reservasjon
- Kvittering for utlegg (spesifisert med kWh).
Lading på bilens faste plass er fremdeles inkludert, og vi vil fortsatt etterstrebe å få ladeplasser til alle elbilene. Inntil videre må elbiler som står på plasser uten fast ladeplass returneres med minimum 50% strøm.Dette gjør det mindre attraktivt å leie elbil og undergraver målet om å gå over til 100 % elektrisk flåte. Siden alle brukere nå må gå tilbake til å håndtere forskjellige apper og kodebrikke for lading (i stedet for det enkle Circle K-kortet i bensinbilene) og fjerner bekvemmeligheten til Tesla superchargere.
Dessuten skaper dette en urettferdig forskjell mellom bilene med fast ladeplass og de uten, som Thomas påpeker. En leietaker av en bil uten fast ladepunkt må nå alltid betale for strømmen selv (siden de fleste nå vil prøve å levere tilbake de bilene med nøyaktig 50% batteri), mens de med fast ladepunkt får strømmen gratis for samme kilometerpris.
Ville det ikke vært bedre å lage ulike kilometerpriser for biler med og uten faste faste ladepunkter? Og introduser samme system for hurtiglading som ble gjort med bompenger (automatisk etterfakturering)?
At vi fremdeles har enkelte elbiler som ikke har fast ladeplass forstår vi at kan virke urettferdig. Som nevnt er vårt mål å innen kort tid kun tilby elbiler fra faste oppstillingsplasser, da vi ser utfordringene dette kan medføre. Inntil videre må man på bilene uten fast ladeplass betale for lading slik at bilen leveres med minimum 50% som ved uthenting.
Å utvikle et system som automatisk skulle viderefakturert lading hos de forskjellige ladeoperatørene som benyttes i dag ville vært en kompleks prosess med integrasjon av mange operatører og forskjellige systemer. For det første ville dette tatt lang tid å få på plass og det ville kostet oss i utviklingskostnader. Vi har derfor landet på at fordelene ved å nå fjerne hurtiglading fra bompengene veier opp for ulempene. Dette sett både fra et brukerperspektiv og administrativt.
For min del blir det i alle fall uaktuelt heretter å leie elbiler uten ladeplass. Og denne ordningen gjør det langt mindre fristende å leie Tesla, siden halve poenget med disse er den sømløse ladingen på Superchargerne.
Jeg håper denne ordningen reverses. Eventuelt at det kan innføres en inkrementelt økende kilometerpris ved lange reiser (som kan dekke opp for unormalt høy hurtiglading).
Det kan godt tenkes at Tesla sine ladere er rimeligere enn andre tilbydere. Dette er priser som kan variere og vi tenker det kan være lurt at man selv undersøker hvor det kan være rimeligst/praktisk å gjennomføre lading.
I appen kan du se en pin-kode for bilens circle k kort som du fremdeles kan benytte for å vaske bilen og kjøpe vindusspylervæske etc med. I noen biler har vi ladebrikke liggende for å kunne starte lading på bilens faste parkeringsplass hvor lading er inkludert. I noen biler kan det være at vi rett og slett ikke har fått tatt ut brikken enda.
Hei,
Jeg skal hente en Opel Corsa e nå. Det vedlagte bildet viser hva som står om lading i BK-appen per nå. Jeg blir usikker når jeg leser dette - er lading av elbiler underveis i leieforholdet inkludert i kilometerprisen, eller ikke?
Hva menes med "aksepterte stasjoner", og hvordan får jeg oversikt over disse?
Bilkollektivet har en avtale med Circle k for fylling av bensin/diesel for biler som benytter dette samt for vask og kjøp av spylervæske for alle biltyper.
For elbiler ser vi at denne teksten er misvisende (dette skyldes en nylig endring fra å ha lading inkludert til at dette nå må dekkes av bruker. Vi jobber medutvikler av appen for å få endret hvordan dette vises på elbiler.
Circle k kort kan i Elbiler kun benyttes til vask og kjøp av spylervæske. Lading underveis må du som bruker av bilen stå for selv. Les mer om dette her.
Aksepterte stasjoner du kan benytte bilens Circle k kort på er Circle k. Mer informasjon finner du her.
Difor lurer eg på: om ein benyttar seg av Supercharger-nettverket som før (utan app), belastar de fakturagebyret éin gang for heile reservasjonen, eller for kvart individuelle ladestopp?
Om det er førstnemnde er det antageleg verdt det på langtur.
Fakturagebyret faktureres hver gang en faktura for supercharging sendes ut fra oss.
Tesla fakturerer bilkollektivet med en faktura pr ladeøkt. Bilkollektivet samler opp disse og viderefakturerer pr dags dato 2 dager i uken.
Eit anna spørsmål eg ikkje ser besvart nokon stad er om det fylgjer med UMC, for lading i vanleg Schuko-kontakt?
Det stemmer. I dag faktureres lading natt til tirsdag og natt til fredag.
Alle våre biler er levert med Schuko lader, som skal ligge i bilene. Om noen har fjernet den fra bilen uten å legge den tilbake, kan det selvfølgelig også tenkes at den mangler i enkelte biler. Vi vil ikke nødvendigvis erstatte en slik kabel hver gang den forsvinner grunnet kostnadene knyttet til dette opp mot nødvendigheten av å ha en slik kabel i bilen. Schuko-kabelen skal i utgangspunktet ikke benyttes for planlagt lading av elbil og kalles derfor gjerne nødlader. Alle biler skal ha vanlig ladekabel (type 2) for lading fra fastmontert hjemmelader eller offentlig ladepunkt.
Dessverre kan vi ikke garantere at du alltid kommer til fulladet bil ved start av din reservasjon. Det vil ikke være krav om å levere tilbake bilen på ladeplass med mer strøm enn når du hentet den ut. Du vil dermed ikke være nødt til å betale for mer strøm enn du benytter deg av selv underveis i leieforholdet.
Allikevel vil du stort sett kunne hente ut våre elbiler med så og si fulladet batteri.
Dette er årsaken til at vi ikke har satt noe krav om ladenivå av levering av elbil som har fast ladeplass.