Alle bilene har ladekabel som hører til bilen. Denne plugger du ut og legger i bagasjerommet når du henter bilen, og plugger inn igjen når du leverer.
Må du lade underveis, kan du benytte hurtiglading fra de ulike ladeoperatørene som tilbyr dette. Du kan registrere deg i operatørenes apper med ditt bankkort og velge å benytte app eller RFID brikke for å aktivere lading. All lading underveis må du selv dekke kostnadene for, mens lading på bilens faste parkeringsplass er inkludert i leieprisen.
Du kan hurtiglade både Tesla og andre bilmerker på ladenettverkene under ved å benytte følgende fremgangsmåte:
Tesla-app
For både Tesla og andre elbiltyper benyttes metoden under for å starte lading i Tesla sitt ladenettverk:
Velg «Lad din ikke-Tesla» og finn Supercharger-stedet.
Legg til betalingsmåte, plugg inn bilen, velg en ladestolpe og trykk «Start lading».
Velg «Stopp lading» for å avslutte ladeøkten.
Merk: (Selv om du kjører en av Bilkollektivets Teslaer må du benytte valget "Lad din ikke-Tesla" i Tesla Appen (2) Hvis du også selv eier en Tesla, gå til profilen din i Tesla-appen og sveip for å finne «Lad din ikke-Tesla».
Circle K ladeapp: Circle k Charge fungerer i hele Skandinavia og kan benyttes på tvers av landegrenser. I appens ladekart får du oversikt over tilgjengelige ladestasjoner fra Circle K, Ionity og Mer. Her er en lenke med mer informasjon om Circle K Charge
Det er ikke noen ordning for refusjon dersom en bil skulle bli levert med mer strøm enn ved henting. I de aller fleste tilfeller vil bilen hentes fulladet og det vil da heller ikke bli fakturert for differansen mellom ladenivå ved henting og retur. Da lading på bilens faste oppstillingsplass er inkludert, er det heller ikke nødvendig å lade opp biler før retur til bilens faste ladeplass.
I «ekstreme» tilfeller (der bilen f.eks er tom ved henting og det første man må gjøre er å kjøre til en ladestasjon for å lade, vil vi selvfølgelig kunne benytte skjønn)
OK, men i mitt tilfelle står dette om bilen jeg skal hente i ettermiddag:
"Tesla Model Y (Uten fast ladeplass, må lades før levering) (min 50 %)"
Det betyr jo at eneste mulighet for å lade bilen er på ekstern hurtiglader og må dekkes av meg. Og at denne ordningen er veldig ufleksibel, hvis jeg må passe på å levere tilbake bilen med akkurat samme ladenivå. (For ikke å gå i minus, eller for den saks skyld i pluss, som heller ikke er riktig.)
Nå reserverte jeg for så vidt denne bilen FØR e-post kom om at hurtiglading fjernes fra kilometerprisen. Så i akkurat dette tilfellet kan jeg så vidt jeg forstår fullade bilen, betale selv og be om refusjon?
Men for fremtidige refusjoner er det jo greit å vite hvordan man skal forholde seg til elbiler uten ladeplass.
Som alltid er det vilkår på reservasjonstidspunktet som gjelder. Selv om du har booket med gamle vilkår og priser, kan du dessverre ikke kunne benytte Bilkollektivets ladebrikker fremover. Men du kan legge ut for lading og få beløpet refundert i form av en rabattkode. Send oss en epost med følgende:
Registreringsnummer
Dato for reservasjon
Kvittering for utlegg (spesifisert med kWh).
Lading på bilens faste plass er fremdeles inkludert, og vi vil fortsatt etterstrebe å få ladeplasser til alle elbilene. Inntil videre må elbiler som står på plasser uten fast ladeplass returneres med minimum 50% strøm.
Jeg forstår at noe må endres for å holde kostnadsfordelingen rettferdig, men dette er en forringelse av funksjonalitet. Dette gjør det mindre attraktivt å leie elbil og undergraver målet om å gå over til 100 % elektrisk flåte. Siden alle brukere nå må gå tilbake til å håndtere forskjellige apper og kodebrikke for lading (i stedet for det enkle Circle K-kortet i bensinbilene) og fjerner bekvemmeligheten til Tesla superchargere.
Dessuten skaper dette en urettferdig forskjell mellom bilene med fast ladeplass og de uten, som Thomas påpeker. En leietaker av en bil uten fast ladepunkt må nå alltid betale for strømmen selv (siden de fleste nå vil prøve å levere tilbake de bilene med nøyaktig 50% batteri), mens de med fast ladepunkt får strømmen gratis for samme kilometerpris.
Ville det ikke vært bedre å lage ulike kilometerpriser for biler med og uten faste faste ladepunkter? Og introduser samme system for hurtiglading som ble gjort med bompenger (automatisk etterfakturering)?
Vi er klar over at det som bruker kan virke komplekst å selv forholde seg til ulike apper, brikker og betalingsløsninger ved lading underveis. Allikevel tror vi at man som bruker ikke vil være nødt til å være registrert hos «alle» de forskjellige ladeoperatørene slik som Bilkollektivet har vært. Så fort en er registrert hos en av aktørene er skal det heller ikke mer enn et trykk i app eller en lesing av rfid brikke til for å starte ladeøkten.
At vi fremdeles har enkelte elbiler som ikke har fast ladeplass forstår vi at kan virke urettferdig. Som nevnt er vårt mål å innen kort tid kun tilby elbiler fra faste oppstillingsplasser, da vi ser utfordringene dette kan medføre. Inntil videre må man på bilene uten fast ladeplass betale for lading slik at bilen leveres med minimum 50% som ved uthenting.
Å utvikle et system som automatisk skulle viderefakturert lading hos de forskjellige ladeoperatørene som benyttes i dag ville vært en kompleks prosess med integrasjon av mange operatører og forskjellige systemer. For det første ville dette tatt lang tid å få på plass og det ville kostet oss i utviklingskostnader. Vi har derfor landet på at fordelene ved å nå fjerne hurtiglading fra bompengene veier opp for ulempene. Dette sett både fra et brukerperspektiv og administrativt.
Dere trenger strengt tatt ikke svare på dette, men jeg ville bare uttrykke at jeg i likhet med Robin syns dette gjør det langt mindre attraktivt å velge Bilkollektivets elbiler. Som er synd, i og med at jeg først og fremst har holdt på med det med tanke på klima og miljø.
For min del blir det i alle fall uaktuelt heretter å leie elbiler uten ladeplass. Og denne ordningen gjør det langt mindre fristende å leie Tesla, siden halve poenget med disse er den sømløse ladingen på Superchargerne.
Jeg håper denne ordningen reverses. Eventuelt at det kan innføres en inkrementelt økende kilometerpris ved lange reiser (som kan dekke opp for unormalt høy hurtiglading).
Må du lade underveis, kan du benytte hurtiglading fra de ulike ladeoperatørene som tilbyr dette. Du kan registrere deg i operatørenes apper med ditt bankkort og velge å benytte app eller RFID brikke for å aktivere lading. All lading underveis må du selv dekke kostnadene for, mens lading på bilens faste parkeringsplass er inkludert i leieprisen.
Du kan hurtiglade både Tesla og andre bilmerker på ladenettverkene under ved å benytte følgende fremgangsmåte:
Tesla-app
- For både Tesla og andre elbiltyper benyttes metoden under for å starte lading i Tesla sitt ladenettverk:
- Last ned Tesla-appen (versjon 4.2.3 eller høyere) for iOS eller Android, og opprett en Tesla-konto.
- Velg «Lad din ikke-Tesla» og finn Supercharger-stedet.
- Legg til betalingsmåte, plugg inn bilen, velg en ladestolpe og trykk «Start lading».
- Velg «Stopp lading» for å avslutte ladeøkten.
- Merk: (Selv om du kjører en av Bilkollektivets Teslaer må du benytte valget "Lad din ikke-Tesla" i Tesla Appen (2) Hvis du også selv eier en Tesla, gå til profilen din i Tesla-appen og sveip for å finne «Lad din ikke-Tesla».
Circle K ladeapp:Circle k Charge fungerer i hele Skandinavia og kan benyttes på tvers av landegrenser. I appens ladekart får du oversikt over tilgjengelige ladestasjoner fra Circle K, Ionity og Mer.
Her er en lenke med mer informasjon om Circle K Charge
Fortum Charge & Drive
Informasjon om Fortum Charge & Drive sin ladeapp og ladenettverk finner du her.
Du kan også lese mer om elbil, lading og hurtiglading på Norsk elbilforenings hjemmesider:
blandt annet om Lading av elbil underveis
Det er ikke noen ordning for refusjon dersom en bil skulle bli levert med mer strøm enn ved henting. I de aller fleste tilfeller vil bilen hentes fulladet og det vil da heller ikke bli fakturert for differansen mellom ladenivå ved henting og retur. Da lading på bilens faste oppstillingsplass er inkludert, er det heller ikke nødvendig å lade opp biler før retur til bilens faste ladeplass.
I «ekstreme» tilfeller (der bilen f.eks er tom ved henting og det første man må gjøre er å kjøre til en ladestasjon for å lade, vil vi selvfølgelig kunne benytte skjønn)
"Tesla Model Y (Uten fast ladeplass, må lades før levering) (min 50 %)"
Det betyr jo at eneste mulighet for å lade bilen er på ekstern hurtiglader og må dekkes av meg. Og at denne ordningen er veldig ufleksibel, hvis jeg må passe på å levere tilbake bilen med akkurat samme ladenivå. (For ikke å gå i minus, eller for den saks skyld i pluss, som heller ikke er riktig.)
Nå reserverte jeg for så vidt denne bilen FØR e-post kom om at hurtiglading fjernes fra kilometerprisen. Så i akkurat dette tilfellet kan jeg så vidt jeg forstår fullade bilen, betale selv og be om refusjon?
Men for fremtidige refusjoner er det jo greit å vite hvordan man skal forholde seg til elbiler uten ladeplass.
- Registreringsnummer
- Dato for reservasjon
- Kvittering for utlegg (spesifisert med kWh).
Lading på bilens faste plass er fremdeles inkludert, og vi vil fortsatt etterstrebe å få ladeplasser til alle elbilene. Inntil videre må elbiler som står på plasser uten fast ladeplass returneres med minimum 50% strøm.Dette gjør det mindre attraktivt å leie elbil og undergraver målet om å gå over til 100 % elektrisk flåte. Siden alle brukere nå må gå tilbake til å håndtere forskjellige apper og kodebrikke for lading (i stedet for det enkle Circle K-kortet i bensinbilene) og fjerner bekvemmeligheten til Tesla superchargere.
Dessuten skaper dette en urettferdig forskjell mellom bilene med fast ladeplass og de uten, som Thomas påpeker. En leietaker av en bil uten fast ladepunkt må nå alltid betale for strømmen selv (siden de fleste nå vil prøve å levere tilbake de bilene med nøyaktig 50% batteri), mens de med fast ladepunkt får strømmen gratis for samme kilometerpris.
Ville det ikke vært bedre å lage ulike kilometerpriser for biler med og uten faste faste ladepunkter? Og introduser samme system for hurtiglading som ble gjort med bompenger (automatisk etterfakturering)?
At vi fremdeles har enkelte elbiler som ikke har fast ladeplass forstår vi at kan virke urettferdig. Som nevnt er vårt mål å innen kort tid kun tilby elbiler fra faste oppstillingsplasser, da vi ser utfordringene dette kan medføre. Inntil videre må man på bilene uten fast ladeplass betale for lading slik at bilen leveres med minimum 50% som ved uthenting.
Å utvikle et system som automatisk skulle viderefakturert lading hos de forskjellige ladeoperatørene som benyttes i dag ville vært en kompleks prosess med integrasjon av mange operatører og forskjellige systemer. For det første ville dette tatt lang tid å få på plass og det ville kostet oss i utviklingskostnader. Vi har derfor landet på at fordelene ved å nå fjerne hurtiglading fra bompengene veier opp for ulempene. Dette sett både fra et brukerperspektiv og administrativt.
For min del blir det i alle fall uaktuelt heretter å leie elbiler uten ladeplass. Og denne ordningen gjør det langt mindre fristende å leie Tesla, siden halve poenget med disse er den sømløse ladingen på Superchargerne.
Jeg håper denne ordningen reverses. Eventuelt at det kan innføres en inkrementelt økende kilometerpris ved lange reiser (som kan dekke opp for unormalt høy hurtiglading).