Lading/hurtiglading underveis i reservasjon




På grunn av store prisvariasjoner har det blitt svært utfordrende å beregne kostnadene for hurtiglading. Fra 10.mars 2023 ble vi derfor nødt til å fjerne lading fra kilometerprisen.

Som non-profit aktør må prisene for bruk settes slik at de dekker kostnadene. Kilometerprisen for elbiler har frem til 10.mars dekket variable kostnader i form av hurtiglading, vask og slitasje. I noen tilfeller på langtur med bare hurtiglading har kostnaden for ladingen vært høyere enn inntekten for hele turen, noe som verken er bærekraftig i det lange løp eller rettferdig fordeling av kostnadene.

Angående lading så er det dette som gjelder nå:

Elbiler som krever aktivering med ladebrikke på lader på oppstillingsplass vil ha en brikke fra Elbilforeningen i bilen, men denne brikken kan utelukkende brukes på bilens faste plass. Dette vil i så fall stå i din reservasjon.
Elbiler som har fast ladeplass men ikke krever brikke, har ingen brikke, da ladingen startes automatisk ved å koble kabel i bil og boks. I dette tilfellet nevnes ikke Elbilforeningens ladebrikke i din reservasjon
Elbiler som ikke har fast ladeplass har krav om 50% rekkevidde ved retur. I så tilfelle vil dette være tydelig merket i appen, både som bilens "navn", og i din hente- og returinformasjon i din reservasjon.
All lading som ikke gjøres på oppstillingsplass, må altså dekkes av medlem selv.

Elbiler vil fremdeles ha firmakort fra Circle k liggende i bilen. Dette kortet kan kun benyttes til rengjøring av bil og kjøp av f.eks vindusspylervæske. Det er ikke mulig å benytte Circle k kort for å lade elbil.

Her finner du fremgangsmåte for hurtiglading hos flere aktører.


Christin S

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.