«Miniskader» og ansvarlighet for kjøretøyet inntil det er tilbake på oppstillingsplass
Hei! Vurderer å selge bilen og gå over til Bilkollektivet. Har nå prøvd det et par ganger, og så langt virker prosessen veldig smooth! Har imidlertid et par reservasjoner/betenkeligheter jeg håpet dere kunne svare på før jeg tar steget og selger bilen.
- bulker, sprekker og betydelige riper er selvfølgelig ansvarsutløsende. Men gjennom et års bruk får de fleste biler også bittesmå hakk, riper og merker inn- og utvendig, uten at de fleste bruker penger på det annet enn kanskje litt polish. Jeg fikk for eksempel nå et 1 cm hakk inne i dørkarmen pga et barn som var uvøren med sikkerhetsbeltet. Usynlig utenfra. Hvordan forholder dere dere til slikt? Det kan bli dyrt i lengden hvis det utløser full skadereparasjonskostnad… (
- ser i vilkårene at ved uhell eller driftsstans er man ansvarlig for kjøretøyet til det er tilbake på oppstillingsplass. Betyr det at leien løper dag etter dag helt til et kjøret
på forhånd takk for svar!
Hilsen Eirik Hovland
- bulker, sprekker og betydelige riper er selvfølgelig ansvarsutløsende. Men gjennom et års bruk får de fleste biler også bittesmå hakk, riper og merker inn- og utvendig, uten at de fleste bruker penger på det annet enn kanskje litt polish. Jeg fikk for eksempel nå et 1 cm hakk inne i dørkarmen pga et barn som var uvøren med sikkerhetsbeltet. Usynlig utenfra. Hvordan forholder dere dere til slikt? Det kan bli dyrt i lengden hvis det utløser full skadereparasjonskostnad… (
- ser i vilkårene at ved uhell eller driftsstans er man ansvarlig for kjøretøyet til det er tilbake på oppstillingsplass. Betyr det at leien løper dag etter dag helt til et kjøret
på forhånd takk for svar!
Hilsen Eirik Hovland
Følg innlegget
3
følgere
De fleste av våre biler er leaset. Det betyr at når bilene skal leveres tilbake etter endt leasingperiode vil vi stå ansvarlig for å betale for alle skader på bilen som ikke regnes som normal slitasje. Er du ansvarlig for en ripe, som kan utbedres ved polering, vil du bli belastet kostnad/egenandel for polering. Må skaden lakkeres enten med en gang eller før innlevering av endt leasingperiode vil du stå ansvarlig for egenandel for lakkering av skaden.
Kort fortalt, alle skader skader som oppstår på en bil under ett leieforhold vil du stå ansvarlig for å dekke egenandel på.
Du vil aldri bli belastet mer i egenandel for en skade enn faktisk kostnad. Maksimal egenandel pr skadetilfelle er kr 15 000. Har du bestilt reduksjon av egenandel ved skade vil maksimal egenandel bli redusert til kr 0 (Privat og Privat pluss) eller kr 4000 (Klikk og kjør).
At du er ansvarlig for kjøretøyet frem til kjøretøyet er tilbake på oppstillingsplass betyr ikke at du ved reparasjon av en skade automatisk vil måtte betale leie for denne mens den står på verksted. Normaltilfellet er at du kan kjøre bilen tilbake til oppstillingsplass og at Bilkollektivet organiserer reparasjon ved en senere anledning, noe du som bruker da ikke vil måtte betale leie for. Det er viktig at du allikevel rapporterer inn skaden via appen. Krasjer du derimot en bil og forlater den på ulykkesstedet vil leie nødvendigvis kunne løpe frem til bruker i samråd med bilkollektivet har sørget for at denne blir kjørt/transportert til oppstillingsplass eller verksted og bilkollektivet igjen overtar ansvar for bilen. Vi benytter naturligvis skjønn i slike tilfeller.